Ujarzmić apetyt

Ujarzmić apetyt

Ujarzmić apetyt

Apetyt nie zawsze towarzyszy uczuciu głodu, dlatego zwłaszcza, gdy borykamy się z nadwagą należy poskromić nadmierne łaknienie.

Nadmierny apetyt

„Z winy nierealistycznych, rygorystycznych diet i poczucia deprywacji czy frustracji – a często i bez szczególnego powodu – około 20 procent osób mających problemy z nadwagą ucieka się do gwałtownego, niekontrolowanego objadania się, pochłaniając od czasu do czasu niezwykle duże ilości bardzo kalorycznych produktów spożywczych, często wówczas, gdy nie odczuwają nawet głodu.”

Michael Mogadam Układaj mądrze swoją dietę

Nie możesz się powstrzymać przed podjadaniem między posiłkami?

Poniżej znajdziesz kilka rad jak kontrolować apetyt.

  1. Zmień żywność na nierafinowaną. Zawarty w niej błonnik hamuje apetyt i sprawia, że dłużej czujesz się najedzona.
  2. Jeśli już sięgniesz po coś słodkiego np. ciastka, umyj zęby – taka zmiana smaku powstrzyma Cię przed zjedzeniem całej paczki. Dodatkowo zapach miętowej pasty hamuje apetyt.
  3. Zawsze spożywaj posiłki o regularnych porach dnia, dzięki temu ustabilizujesz poziom hormonów i ograniczysz napady głodu.
  4. Nie zapominaj o śniadaniu. Rano jest nam najłatwiej zapanować nad głodem, nie oznacza to jednak, że mamy w ogóle nie jeść śniadań. Jeśli nasz ośrodek głodu i sytości ma działać prawidłowo należy codziennie pamiętać o tym najważniejszym posiłku dnia.
  5. Stosuj aromaterapię z użyciem naturalnego olejku eterycznego z kopru włoskiego lub olejku  miętowego, który hamuje apetyt.
  6. Jedz powoli i dokładnie przeżuwaj każdy kęs.
  7. Spróbuj diety bezmięsnej, która ureguluje odczuwanie głodu i sytości. Zdaniem niektórych naukowców jedzenie mięsa wyzwala poczucie głodu i magazynowanie tkanki tłuszczowej.
  8. Ogranicz spożycie cukrów prostych, które dodatkowo pobudzają apetyt i powodują napady głodu.
  9. Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym, czyli powoli podnoszące poziom glukozy we krwi (indeks glikemiczny jest narzędziem, które pozwala wyrazić w liczbach tempo w jakim węglowodany przedostają się do krwi, podnosząc stężenie glukozy i insuliny).
  10. Jedz awokado! To skuteczny sposób na zmniejszenie apetytu. Zdaniem ekspertów spożywanie połowy awokado na lunch powoduje uczucie sytości i znacząco redukuje chęć sięgania po tuczące przekąski.

Sałatka z awokado i pomarańczą

Uwaga na nadmierny apetyt

Każdy przypadek długo utrzymującego się zwiększenia apetytu lub nawet krótkotrwałego nasilenia apetytu, któremu towarzyszą inne objawy np. zwiększone pragnienie, częste oddawanie moczu lub kołatanie serca,  należy skonsultować z lekarzem.

Zwiększony apetyt może być objawem cukrzycy, nadczynności tarczycy, nadczynności nadnerczy, hipoglikemii, bulimii lub narkomanii. Nadmierny apetyt może wystąpić także w wyniku przyjmowania niektórych leków (np. kortykosteroidów).


Autor: Patrycja Bydlińska

Twórczyni lifestylowego i kulinarnego bloga Dailytips.pl. Autorka ponad 1000 artykułów na temat diety, urody i zdrowego stylu użycia. Wielbicielka zwierząt. Współtwórczyni e-magazynu Kakadu. Właścicielka sklepu Talia24.pl z naturalnymi kosmetykami z najdalszych zakątków świata.

TAGI: ,

1 comment

  1. Posted by Jamatu, at Odpowiedz

    Z tym awokado to rzeczywiście jest prawda. Wystarczy że zjem pól i już mam dość, więcej nic nie dam rady zjeść. Zacznę zabierać ze sobą do pracy na drugie śniadanie.

Dodaj komentarz