Skuteczna walka z cellulitem

Skuteczna walka z cellulitem fot. fotolia.com

Skuteczna walka z cellulitem

Cellulit… Spędza sen z powiek kobietom zarówno szczupłym, jak i z nadwagą, nastolatkom, jak i kobietom dojrzałym. Walka z cellulitem wymaga ataku z kilku stron – bez odpowiedniej diety, ćwiczeń i kosmetyków sukces nie jest możliwy.

Cellulit – poznaj wroga

Przede wszystkim należy odróżnić cellulit, który jest defektem kosmetycznym spowodowanym nadmiernym rozrostem i nierównomiernym rozmieszczeniem tkanki tłuszczowej, a cellulitisem, który jest chorobą bakteryjną, obejmującą zapalenie tkanki podskórnej i wymagającą kuracji antybiotykowej.

Przyczyny powstawania cellulitu

Cellulit można zaliczyć do przypadłości cywilizacyjnych – „pomarańczową skórkę” w różnym stopniu zaawansowania posiada nawet 80-90% kobiet, a do jego powstania przyczyniają się:

  • Nieprawidłowa dieta (bogata w tłuszcze zwierzęce oraz sól, a uboga w błonnik, witaminy i minerały)
  • Palenie papierosów, picie alkoholu oraz mocnej kawy
  • Siedzący tryb życia
  • Noszenie butów na zbyt wysokim lub zbyt niskim obcasie (najbardziej odpowiednia wysokość obcasów to 2-3 cm)
  • Noszenie zbyt obcisłych spodni, które utrudniają swobodny przepływ krwi
  • Zaburzenia hormonalne, dlatego też cellulit pojawia się przede wszystkim w okresie dojrzewania i ciąży; ryzyko powstania cellulitu zwiększa również stosowanie antykoncepcji hormonalnej
  • Czynniki genetyczne

Do powstawania cellulitu przyczyniają się więc wszelkie czynniki, które utrudniają cyrkulację krwi oraz powodują gromadzenie wody w organizmie, a także nadmiar estrogenów, które zwiększają przepuszczalność naczyń krwionośnych i limfatycznych. Zawartość naczyń przedostaje się wówczas do przestrzeni międzykomórkowych, co z kolei powoduje powstanie mikroobrzęków uciskających na komórki tłuszczowe. Utrudniony dopływ tlenu i substancji odżywczych sprawia, że w komórkach tych gromadzą się zbędne produkty przemiany materii. Efektem są zgrubienia widoczne w postaci „pomarańczowej skórki”.

Sposoby walki z cellulitem

Zdecydowanie lepiej jest zapobiegać pojawieniu się cellulitu niż z nim walczyć. Nawet jeśli nasza skóra jest gładka, należy profilaktycznie stosować kosmetyki antycellulitowe, które ułatwiają przepływ krwi i zapobiegają powstawaniu nierówności. Jeśli jednak cellulit już zagościł na naszej skórze – najczęściej ud, pośladków i brzucha – trzeba podjąć działania na kilku obszarach.

Dieta antycellulitowa

Z jadłospisu należy wykreślić posiłki zawierające dużą ilość soli, obfitujące w kalorie oraz tłuszcze zwierzęce. Omijajmy dania typu „fast food”, słodycze, produkty z dużą zawartością barwników i konserwantów, a więc między innymi zupy z torebki. Zastąpić je należy produktami bogatymi w błonnik, który poprawia przemianę materii i ułatwia usuwanie jej produktów. W naszym menu powinny znaleźć się więc kasze, ryż, pełnoziarniste pieczywo, warzywa i owoce. Należy pić dużo wody mineralnej, która również wspomaga usuwanie toksyn oraz ułatwia krążenie krwi. Spalanie tłuszczów przyspieszają natomiast zielona i czerwona herbata. Uzupełnieniem diety mogą być suplementy, które zawierają substancje przyspieszające metabolizm oraz wspomagające usuwanie jego produktów – algi, zielona herbata, L-karnityna, ginkgo biloba.

Aktywność fizyczna w walce z cellulitem

Bez regularnych ćwiczeń nie osiągniemy sukcesu w walce z cellulitem. Gimnastyka poprawia krążenie krwi, ułatwia dostarczanie tlenu oraz przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Szczególnie zalecane są ćwiczenia aerobowe, a więc między innymi bieganie oraz jazda na rowerze. Korzystne efekty uzyskamy, pływając w basenie – gimnastyka pobudza krążenie, a woda dodatkowo masuje skórę. Jeśli jednak nasza kondycja pozostawia wiele do życzenia, warto rozpocząć od drobnego wysiłku – spacer, prace w ogrodzie. Żadna gimnastyka, nawet najbardziej intensywna, nie da efektu, jeśli nie będzie regularna. Na ćwiczenia poświęcić należy co najmniej 30 minut 3 razy w tygodniu.

Masaże

Masaż poprawia krążenie krwi i limfy, ułatwiając usuwanie toksyn z organizmu. Do jego wykonania posłużyć mogą specjalne akcesoria – np. szorstka rękawica bądź drewniany lub plastikowy przyrząd z wypustkami. Podwójny efekt uzyskamy, masując skórę kolistymi ruchami z użyciem kosmetyku peelingującego. Pobudzając krążenie krwi oraz złuszczając martwy naskórek, ułatwimy wnikanie aktywnych składników z balsamów antycellulitowych. Masaż możemy zakończyć naprzemiennym strumieniem chłodnej i ciepłej wody, skierowanym na miejsca dotknięte „pomarańczową skórką”.

Kosmetyki antycellulitowe

Po wykonaniu masażu nakładamy balsam antycellulitowy, w składzie którego znajdziemy kofeinę, algi, L-karnitynę, wyciąg z kasztanowca i miłorzębu japońskiego, CLA (kwas linolowy), zieloną herbatę. Jeśli mamy więcej czasu, po nałożeniu kosmetyku możemy owinąć ciało folią spożywczą i przykryć się kocem – ciepło ułatwi wnikanie aktywnych substancji. Wśród kosmetyków znajdziemy również intensywne maseczki antycellulitowe i plastry. Pamiętajmy jednak, że stosując nawet najdroższy kosmetyk, nie uzyskamy efektu, jeżeli nie będziemy go stosować regularnie i równocześnie pamiętać o odpowiedniej diecie i aktywności fizycznej.

W salonie kosmetycznym

Jeśli cellulit nie jest bardzo widoczny, wystarczą domowe zabiegi. Wizyta w salonie kosmetycznym jest niezbędna, gdy zgrubienia widoczne są bez uciskania skóry, a opisane metody nie dają żadnego efektu. Wówczas możemy poddać się profesjonalnym zabiegom, wśród których znajdziemy:

  • Elektrolipolizę – rozbija tkankę tłuszczową i przyspiesza usuwanie toksyn
  • Endermologię – masaż podciśnieniowy ujędrniający skórę
  • Mezoterapię – wprowadzanie na drodze wstrzykiwania substancji aktywnych (np. kofeina, enzymy lipolityczne)
  • Termoterapię – rozszerzanie pod wpływem ciepła naczyń krwionośnych, co ułatwia przepływ krwi i usuwanie toksyn
  • Body wrapping – owijanie ciała folią bądź bandażem po uprzednim wmasowaniu kosmetyku antycellulitowego
  • Drenaż limfatyczny – masaż wspomagający przepływ limfy

Walka z cellulitem nie jest łatwa – wymaga regularnego działania w kilku obszarach, do których należą ćwiczenia fizyczne, odpowiednie żywienie oraz kosmetyki, a w przypadku znacznego zaawansowania „pomarańczowej skórki” także zabiegi w gabinecie kosmetycznym. Niezbędna jest więc cierpliwość oraz upór.

Małgorzata Przybyłowicz


TAGI:

Dodaj komentarz