Przyprawy, które rozgrzeją Cię zimą

Przyprawy, które rozgrzeją Cię zimą

Przyprawy, które rozgrzeją Cię zimą

Zimowe chłody to czas kiedy najbardziej potrzebujemy zbawiennego działania rozgrzewającej diety. Odpowiednie zioła i przyprawy dodane do Twoich ulubionych napojów i potraw rozgrzeją Cię po długim zimowym spacerze lub dodadzą energii, aby stawić czoło coraz chłodniejszym dniom.

Jakie więc przyprawy powinny znaleźć się w Twojej kuchni zimą?

Imbir najczęściej spotykany i używany jest w postaci świeżej (korzeń) lub suszonej. Posiada właściwości rozgrzewające, ostry smak i korzenny, lekko cytrynowy zapach. Imbir wzmaga krążenie krwi oraz ułatwia trawienie i przyswajanie pokarmów. Kilka plasterków imbiru dodanych do potraw lub herbaty wzmacnia ich charakter rozgrzewający. W bardzo łatwy sposób można przygotować pyszną herbatkę imbirową w domu. Wystarczy kilka plasterków świeżego imbiru zalać wrzątkiem, a następnie dla polepszenia smaku dodać odrobinę miodu lub soku z malin czy aronii.

Chili swój ostry smak zawdzięcza substancji zwanej kapsaicyną, która wykazuje wiele właściwości leczniczych oraz ma działanie rozgrzewające, wzmacniające osłabione funkcje wątroby i pobudzające układ krążenia. Papryka chili zwalcza biegunkę i wspomaga leczenie chorób układu oddechowego  poprzez swoje właściwości wykrztuśne, dzięki czemu ułatwia oczyszczanie nosa, zatok i oskrzeli. Chili doskonale komponuje się z gorącą czekoladą. Napój ten nie tylko rozgrzeje, ale na pewno poprawi każdemu humor po ciężkim, zimowym dniu.

Goździki mają właściwości lecznicze i rozgrzewające. Olejek lotny z goździków uznawany jest jako środek antyseptyczny i przeciwbólowy. Występujący w goździkach eugenol skutecznie obniża poziom wolnych rodników, przez co ma działanie antynowotworowe. Dzięki swojemu korzenno-słodkiemu smakowi, nadają się zarówno do deserów, jak i potraw pikantnych. Goździki są idealnym dodatkiem do grzanego piwa lub wina oraz świetnie harmonizują się z cynamonem, kardamonem i imbirem, które również mają właściwości rozgrzewające.

Kurkuma działa rozgrzewająco wpływając na pobudzenie procesów trawiennych oraz posiada działanie przeciwzapalne. Kurkuma ma pieprzowy, rozgrzewający, ostry i gorzki smak oraz łagodny za[ach. Dodana do potraw nadaje im piękny, złocisty kolor. Alternatywą dla zwykłej herbaty może być aromatyczny napój z kurkumy z dodatkiem miodu lub cytryny oraz imbiru, cynamonu i tymianku.

Anyż ma słodki, korzenny smak i jak wiele innych przypraw ma rozmaite właściwości lecznicze –  łagodzi kaszel, pobudza  wydzielanie soków trawiennych, co przekłada się na wzrost apetytu, a także wpływa regulująco na procesy trawienne. Ta przyprawa nie tylko wzbogaca smak ciast i deserów, ale nadaje się także do potraw z warzyw i mięs oraz aromatyzowania alkoholi i przetworów.

Cynamon posiada wiele właściwości korzystnie oddziałujących na człowieka, działa przeciwbakteryjnie, rozgrzewająco i pomaga pielęgnować urodę. Jest doskonałym źródłem manganu, błonnika, żelaza i wapnia. Działa dobrze na żołądek, poprawia przemianę materii i pomaga przy niestrawności. Cynamon w kuchni znakomicie nadaje się zarówno do dań słodkich jak i pikantnych. Owocowa herbata lub aromatyczna kawa z cynamonem doda Ci energii, poprawi krążenie i rozgrzeje organizm.

Pieprz jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych w kuchni przypraw, występującą w wielu odmianach. Dodatek pieprzu sprzyja trawieniu, działa też lekko moczopędnie, rozgrzewająco oraz pomaga w walce z przeziębieniem. Jego dodatek poprawia smak niemalże wszystkich potraw.

Warto stosować rozgrzewające przyprawy ze względu na ich zdrowotne właściwości i wspaniały smak.

Zimowa aura sprzyja ponownemu odkrywaniu korzennych smaków i aromatów, nie tylko w potrawach i napojach ale również w świątecznych stroikach i ozdobach. Pachnąca goździkami pomarańcza lub cynamonowa świeca oraz filiżanka ulubionego naparu wprowadzą Cię w błogi nastrój i złagodzą stres.


Aleksandra Gajewska

Autor: Aleksandra Gajewska

Dietetyk, ekspert ds. żywienia, założycielka Kliniki Zdrowego Żywienia Helse. Absolwentka wydziału Nauk o Żywności Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Uczestnik wielu seminariów, konferencji związanych z tematyką zdrowego żywienia. Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. Zaraz po studiach rozpoczęła pracę w zawodzie dietetyka w znanej na całym świecie sieci poradni żywieniowych. Doświadczenie zdobyte podczas pracy z pacjentami pozwoliło jej na otwarcie własnego gabinetu dietetycznego.

logo-helse Klinika Zdrowego Żywienia Helse
+48 507 085 565
dietetyk@helse.pl
www.helse.pl

TAGI: , , , , , ,

1 comment

  1. Posted by Grzegorz, at Odpowiedz

    Z jednej strony ciekawe artykuły ale z drugiej bardzo powierzchowne. Wiele osób zakłada że jak poczyta tu i tam to juz ma wiedzę i musi się nią dzielić co w sumie jest pożyteczne. Przykładowo cynamon, który został przytoczony w artykule powyżej może poprzez zawarte w nim kumaryny prowadzić do uszkodzeń nerek i wątroby. Ale zawartość kumaryn bardzo różni się w zależności od rodzaju cynamonu ale tego autorka już nie wie bo napisała by o tym a to ważne. Nie zapomniała jednak sama się zareklamować, że jest „ekspertem” …. Zatem drodzy czytelnicy jak w każdej dziedzinie nic nie zapewni wam zdrowia jeżeli nie weźmiecie go we własne ręce. Mam tu na myśli że trzeba czytać różne źródła i wyciągać własne wnioski. Jest cała masa dietetyków którzy skończyli studia kierunkowe a wiedzę mają przestarzałą…

Dodaj komentarz