Profilaktyka osteoporozy – wskazówki żywieniowe

Osteoporoza to „złodziej kości”, przyczyna cierpień i inwalidztwa wielu osób, szczególnie kobiet. Walkę z tą chorobą należy podjąć jak najwcześniej, optymalnie w okresie dzieciństwa. Odżywianie w zgodzie z zasadami profilaktyki osteoporozy ma znaczenie już od najmłodszych lat, gdy kości są na etapie osiągania szczytowej gęstości kostnej.

Profilaktyka osteoporozy – wskazówki żywieniowe

Osteoporoza to „złodziej kości”, przyczyna cierpień i inwalidztwa wielu osób, szczególnie kobiet. Walkę z tą chorobą należy podjąć jak najwcześniej, optymalnie w okresie dzieciństwa.

Odżywianie w zgodzie z zasadami profilaktyki osteoporozy ma znaczenie już od najmłodszych lat, gdy kości są na etapie osiągania szczytowej gęstości kostnej.

Osteoporoza nie jest schorzeniem geriatrycznym, a bardziej pediatrycznym, gdyż jej źródeł należy dopatrywać się we wczesnej młodości.

Jak podkreślają eksperci z National Osteoporosis Foundation (NOF), matki odgrywają istotną role w utrzymaniu zdrowia kości dzieci.

 

Jedną z najcenniejszych rzeczy jakie matka może dać córce, to przekazanie zdrowych nawyków żywieniowych.

Dieta i zdrowy styl życia są niezwykle ważnym elementem profilaktyki osteoporozy. Warto na co dzień stosować się do kilku prostych zasad żywieniowych polecanych przez National Osteoporosis Society, by zmniejszyć ryzyko osteoporozy;

  • Dbaj o to , by Twoja dieta była możliwie jak najbardziej urozmaicona. Duża różnorodność produktów spożywczych pozwoli na dostarczenie Twojemu organizmowi wszystkich witamin i minerałów, których potrzebuje.Zadbaj o to, by w Twojej diecie znalazły się produkty z wszystkich wymienionych poniżej grup spożywczych:

Unikaj:

 

Nadmiaru protein

Źródłem protein jest mięso i nabiał. Ich nadmiar powoduje zaburzenie gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu, który musi pobrać wapń z kości do zneutralizowania nadmiaru kwasów. Uwaga: niedobór protein jest również szkodliwy dla Twoich kości.

Nadmiaru soli

Zbyt duża ilość sodu (główny składnik soli) w diecie może przyczynić się do zwiększenia wydalania wapnia z moczem.

Napojów gazowanych

Częste spożywanie napojów gazowanych osłabia kości i zwiększa ryzyko osteoporozy. Napoje te są źródłem kwasu fosforowego stosowanego do poprawy aromatu produktu. Nadmiar fosforu prowadzi do pogorszenia wchłaniania wapnia przez kości.

Nadmiaru kofeiny

Picie dużych ilości kawy powoduje zakłócenie gospodarki mineralnej organizmu i zwiększa ryzyko złamania kości. Jak sugerują badania naukowe, kofeina najprawdopodobniej przyczynia się do wypłukiwania wapnia z organizmu i zmniejszenia wchłaniania z pokarmu tego składnika. Wskazane jest picie kawy z chudym mlekiem w celu neutralizacji kwasotwórczych właściwości napoju. Osoby znajdujące się w grupie podwyższonego ryzyka osteoporozy powinny rozważyć zmniejszenie ilości wypijanych filiżanek kawy dziennie.

Nadmiernej utraty masy ciała

Nadwaga oraz otyłość z pewnością są niekorzystne dla zdrowia, lecz niedowaga jest równie niebezpieczna gdyż podnosi ryzyko osteoporozy. U kobiet z niedowagą osteoporoza występuje częściej niż u kobiet otyłych.

 

Cennych wskazówek żywieniowych dostarcza także dr Joan Gomez w swojej książce „Jak radzić sobie z osteoporozą i jej zapobiegać”. Lekarka zwraca uwagę na przyswajalność wapnia z produktów spożywczych.  Jak podkreśla, nabiał jest bogatym źródłem wapnia, jednocześnie jest także znaczącym źródłem białka, które z powodu kwasowości wypłukuje wapń z kości. Dlatego „dieta oparta na żółtych serach zmniejsza zasoby wapnia zamiast je zwiększać.”

Dr Gomez zwraca uwagę także na otręby, powszechnie kojarzone ze zdrowym trybem odżywiania. Zdaniem lekarki produkt ten, na skutek zawartości fitatów i związków fosforoorganicznych, przyczynia się do wydalania wapnia z organizmu.

Patrycja Błoch


Autor: Patrycja Bydlińska

Twórczyni lifestylowego i kulinarnego bloga Dailytips.pl. Autorka ponad 1000 artykułów na temat diety, urody i zdrowego stylu użycia. Wielbicielka zwierząt. Współtwórczyni e-magazynu Kakadu. Właścicielka sklepu Talia24.pl z naturalnymi kosmetykami z najdalszych zakątków świata.

TAGI:

Dodaj komentarz