Płatki owsiane dla zdrowia i urody

Płatki owsiane dla zdrowia i urody

Płatki owsiane dla zdrowia i urody

Płatki owsiane produkowane są z uprawianego od tysięcy lat, owsa siewnego. Kupimy je praktycznie w każdym sklepie spożywczym. Do wyboru mamy 3 rodzaje płatków owsianych: płatki zwykłe – o najmniejszym stopniu przetworzenia, płatki owsiane górskie – o większym stopniu przetworzenia oraz płatki błyskawiczne, które nie wymagają długiej obróbki termicznej, gdyż są w dużym stopniu przetworzone.

Zdecydowanie najlepiej jest wybierać płatki zwykłe, które zawierają najwięcej błonnika, składników mineralnych i witamin.

Mimo szerokiej dostępności i niewygórowanej ceny, płatki owsiane to produkt doskonale wszystkim znany, jednak rzadko kupowany i niechętnie spożywany. Pora docenić wyjątkowe właściwości odżywcze tego zboża i na stałe wprowadzić owies do codziennej diety.

Płatki owsiane to doskonały produkt na pożywne śniadanie, gdyż dostarcza nie tylko odpowiedniej dawki energii, ale także cennych aminokwasów, błonnika, witamin i składników mineralnych oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Płatki owsiane – cenne źródło białka

Owies zawiera do 20 % więcej białka niż pozostałe zboża. Owsiane proteiny charakteryzują się dużą zawartością aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć i musi dostarczyć je wraz z pożywieniem.

Aż w 80% białko zawarte w owsie to cenne globuliny, które poprawiają odporność organizmu i zapobiegają nadwadze wiążąc cukry oraz tłuszcze.

Płatki owsiane

Owies to bogactwo witamin z grupy B

Owsianka jest wartościowym źródłem witamin z grupy B, w szczególności witaminy B6, która wpływa pozytywnie na proces zapamiętywania i poprawia koncentrację oraz B1, która wzmacnia organizm w stanach przemęczenia i rozdrażnienia.

Odchudzanie z owsianką

Płatki owsiane są szczególnie zalecane w przypadku diety odchudzającej, gdyż zawierają niewiele kalorii i dużą ilość błonnika, który pęczniejąc w żołądku zapewnia uczucie sytości, poprawia trawienie, sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu i zapobiega wchłanianiu nadmiaru tłuszczu z pożywienia.

Najnowsze badania prowadzone przez kanadyjskich naukowców opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition sugerują, iż błonnik w postaci oligofruktozy pomaga zrzucić zbędne kilogramy.

Płatki owsiane są źródłem cennego beta-glukanu

Na szczególną uwagę zasługuje zawarty w płatkach owsianych rozpuszczalny błonnik o nazwie beta-glukan, który sprzyja obniżeniu poziomu złego cholesterolu we krwi, zmniejsza wchłanianie tłuszczów z pokarmów, zapobiega zakrzepom, a także wykazuje korzystny wpływ na metabolizm cukrów i obniża indeks glikemiczny posiłków. Dzięki właściwościom prebiotycznym beta-glukan zapewnia również prawidłowe funkcjonowanie jelita grubego i zwiększa odporność organizmu.

Płatki owsiane w walce z cukrzycą

Owies zawiera fruktany – cukry złożone (polisacharydy), które zapobiegają otyłości i wykazują korzystny wpływ na gospodarkę lipidową organizmu oraz dostarczają energii, do której uzyskania nie jest potrzebny udział insuliny, dzięki czemu płatki owsiane wyrównują poziom glukozy i insuliny we krwi. Pozytywne oddziaływanie polisacharydów w profilaktyce cukrzycy jest potęgowane przez zawarty w owsie rozpuszczalny błonnik, który dodatkowo przeciwdziała szybkiemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi.

Płatki owsiane dla aktywnych fizycznie

Regularne spożywanie płatków owsianych zwiększa sprawność fizyczną i wytrzymałość, dlatego w diecie sportowców i osób prowadzących aktywny tryb życia powinny z pewnością znaleźć się produkty owsiane.

Naukowcy przekonują, że owsianka to jeden z najzdrowszych pokarmów świata i podstawa dobrze zbilansowanej diety. Na próżno szukać drugiego takiego produktu spożywczego, który w tak kompleksowy sposób zadba o nasze zdrowie i urodę.

Patrycja Bydlińska


Autor: Patrycja Bydlińska

Twórczyni lifestylowego i kulinarnego bloga Dailytips.pl. Autorka ponad 1000 artykułów na temat diety, urody i zdrowego stylu użycia. Wielbicielka zwierząt. Współtwórczyni e-magazynu Kakadu. Właścicielka sklepu Talia24.pl z naturalnymi kosmetykami z najdalszych zakątków świata.

TAGI: ,

1 comment

  1. Posted by Sylwia, at Odpowiedz

    Wspaniały artykuł. Również jestem zwolennikiem spożywania płatków owsianych, starach się codziennie dodawać je do czegoś w swojej kuchni, niekoniecznie to zawsze musi być owsianka. Wyśmienicie smakują zarówno jako dodatek do słodkiej jak i słonej potrawy. Nieraz nawet można zastąpić nimi mąkę (jak np. w ciasteczkach: http://www.jestemfit.pl/artykuly/dieta/ciastka-owsiane-co%C5%9B-s%C5%82odkiego-dla-odchudzaj%C4%85cych-si%C4%99) . Zgadzam się ze wszystkim co tu opisano, płatki owsiane sa doskonałym przykładem produktu pełnego witamin, minerałów i błonnika, który powinien występować w diecie u każdego, a zwłaszcza u osób aktywnych fizycznie.

Dodaj komentarz