Dolegliwości w I trymestrze ciąży – Zmęczenie

Zmianom podczas pierwszych miesięcy ciąży towarzyszy wielki wysiłek organizmu, który musi przystosować się do nowej sytuacji. W tych miesiącach powstaje łożysko, przez które przepływa duża ilość krwi, początkowo głównie matczynej, w związku z czym pozostałe tkanki i organy nie są zaopatrywane w tlen i składniki odżywcze tak intensywnie jak wcześniej, dlatego przez pierwsze 4 miesiące ciąży kobieta szybciej się męczy i nie jest zdolna do większego wysiłku fizycznego. Zmiany zachodzące w organizmie, wytworzenie łożyska i rozwój płodu pochłaniają wiele energii, stąd czujesz się jak po ciężkim dniu pracy.

Dolegliwości w I trymestrze ciąży – Zmęczenie

Objawy ciągłego zmęczenia związane są z dolegliwościami układu sercowo-naczyniowego.

Zmianom podczas pierwszych miesięcy ciąży towarzyszy wielki wysiłek organizmu, który musi przystosować się do nowej sytuacji. W tych miesiącach powstaje łożysko, przez które przepływa duża ilość krwi, początkowo głównie matczynej, w związku z czym pozostałe tkanki i organy nie są zaopatrywane w tlen i składniki odżywcze tak intensywnie jak wcześniej, dlatego przez pierwsze 4 miesiące ciąży kobieta szybciej się męczy i nie jest zdolna do większego wysiłku fizycznego. Zmiany zachodzące w organizmie, wytworzenie łożyska i rozwój płodu pochłaniają wiele energii, stąd czujesz się jak po ciężkim dniu pracy.

Dodatkowo w pierwszych tygodniach ciąży rośnie produkcja hormonów (estrogenów i progesteronu). Progesteron ma działanie uspakajające, a estrogeny maja wpływ na to, że masz „kamienny sen”.  Ponowny przypływ energii odczujesz dopiero koło 4 miesiąca ciąży.

Jak sobie z tym radzić?

Dużo odpoczywaj. Prawdopodobnie teraz będziesz potrzebowała trochę więcej snu. Spróbuj wieczorem kłaść się godzinę wcześniej spać niż zwykle, dzięki czemu lepiej zregenerujesz siły. W ciągu dnia pozwól sobie na krótką drzemkę, nie dłuższą niż półtorej godziny, by nie zaburzyć snu nocnego.

Unikaj spożywania produktów zawierających cukier prosty, czyli słodyczy i słodzonych napoi. Po spożyciu cukrów prostych dostaniesz natychmiastowy zastrzyk energii, po którym jednak szybko poczujesz się znużona i rozdrażniona.

Nie nadużywaj kawy ani herbaty. Nadmiar kofeiny może zaszkodzić Tobie i dziecku. Niektórzy badacze są zdania, że nadmiar kawy może przyczynić się do poronienia, niedowagi oraz uszkodzenia płodu. Jej działanie pobudzające i przyśpieszające tętno może być źródłem stresu dla płodu. Nie przekraczaj dziennej dawki 1 do 3 filiżanek kawy.

Ogranicz również spożycie herbaty, lub słabiej ją zaparzaj.

Nie ma uniwersalnego leku na zmęczenie. Jeśli czujesz się zmęczona to znaczy, że musisz odpocząć.

Ciągłe uczucie zmęczenia w czasie ciąży może też być objawem anemii, którą można łatwo zdiagnozować za pomocą standardowego badania krwi. Anemia często występuje w czasie ciąży. Powodowana jest najczęściej niedoborem żelaza i podejrzewa się ją przeważnie u kobiet, które bardzo ciężko przechodzą dolegliwości ciążowe.

W okresie ciąży wzrasta ilość czerwonych krwinek, których zadaniem jest transport tlenu. W procesie tym bierze udział hemoglobina, której składnikiem jest żelazo.

By zapewnić jego odpowiedni poziom w organizmie spożywaj:

  • zielone warzywa,
  • ryby morskie,
  • wątróbkę,
  • wołowinę,
  • jaja,
  • pestki dyni,
  • płatki owsiane,
  • buraczki,
  • orzechy,
  • pełnoziarnisty chleb.

Jeżeli lekarz stwierdzi anemię, najprawdopodobniej  zaleci, przyjmowanie preparatów zawierających żelazo.

Jeśli tylko Twoje samopoczucie Ci na to pozwala, regularnie spaceruj. Krótka, spokojna przechadzka na świeżym powietrzu, dotleni organizm i uspokoi nerwy, dzięki czemu nie będziesz się czuła tak bardzo rozdrażniona.

W odzyskaniu spokoju ducha może też pomóc ciepła, wieczorna kąpiel.

Najważniejsze jest Twoje odpowiednie nastawienie emocjonalne. Przede wszystkim pamiętaj, że objawy zmęczenia, znużenia i rozdrażnienia są zupełnie normalne w trakcie ciąży i nie będą trwać wiecznie. Niedługo znów poczujesz się pełna energii!

Patrycja Błoch


Autor: Patrycja Bydlińska

Twórczyni lifestylowego i kulinarnego bloga Dailytips.pl. Autorka ponad 1000 artykułów na temat diety, urody i zdrowego stylu użycia. Wielbicielka zwierząt. Współtwórczyni e-magazynu Kakadu. Właścicielka sklepu Talia24.pl z naturalnymi kosmetykami z najdalszych zakątków świata.

TAGI:

3 komentarze

  1. Posted by E, at Odpowiedz

    Podobno wątróbka w ciąży jest zakazana, a w tym artykule pani ją poleca. Jak to jest???
    Czy przez to nie można sobie i dziecku zaszkodzić??

    • Posted by Patrycja Bydlińska, at Odpowiedz

      Nie jest wskazanie spożywanie wątróbki w dużej ilości. Co nie znaczy, że nie można jej włączyć do diety kobiet w ciąży. Jedzenie jej w umiarkowanych ilościach nie jest zabronione. Przyczyną ograniczeń jest duża dawka retinolu (pochodnej witaminy A) znajdującej się w wątróbce. Badania naukowe wskazują, że zbyt duże spożycie tej witaminy przez kobiety w ciąży powoduje zaburzenia w rozwoju dziecka. Przedawkowanie witaminy A poprzez nadmierne spożywanie bogatych w nią produktów zdarza się niezmiernie rzadko. Częściej dochodzi do jej przedawkowania na skutek suplementacji. dlatego warto przyjrzeć się bliżej witaminom, które zażywamy podczas ciąży.

  2. Posted by Kasia, at Odpowiedz

    Ja też to przechodziłam. Najważniejsza jest dieta i to podstawa!!! Musicie pamietac o tym by dostarczyc odpowiednie ilosci kwasu foliowego,jodu czy DHA. Ja kiedy za namowa lekarza, troche zmuszona sytuacja zaczelam zwracać uwagę na te wszystkie elementy to bylo duzo lepiej.

Dodaj komentarz