Dieta na cellulit

Dieta na cellulit

Dieta na cellulit

Cellulit (medyczna nazwa to lipodystrofia), potocznie zwany „pomarańczową skórką” jest to nieprawidłowe rozmieszczenie tkanki tłuszczowej, występujące razem z obrzękowo – włóknistymi zmianami tkanki podskórnej, czego efektem jest nierówna i pofałdowana powierzchnia skóry ud, bioder, kolan, pośladków, ramion i piersi. Na skórze tych partii ciała mogą być widoczne guzki i zgrubienia, które czasami mogą powodować ból.

Cellulit wodny

W ciele kobiety, zaczynając od okresu dojrzewania odkładają się zapasy wody i tłuszczu. W kolejności postępuje przesunięcie wody i tłuszczów w kierunku zewnętrznej warstwy skóry i tkanki tłuszczowej. Pod koniec cyklu organizm wydala tę ,,nadwyżkę”, bardziej lub mniej skutecznie. Jeśli rytm hormonalny zostaje zaburzony, prowadzi to do powstania cellulitu.

Cellulit lipidowy

Występuje w głęboko ułożonych warstwach skóry i w tkance łącznej, gdzie znajdują się komórki tłuszczowe i kwasy tłuszczowe dostarczane drogą krwi.

W warunkach prawidłowych dochodzi do ich rozpadu na związki. W sytuacji odwrotnej komórki pęcznieją i zaczynają tworzyć się guzki określane potocznie jako,, skórka pomarańczowa”.

Przyczyny powstawania cellulitu

Najważniejszą z nich są zaburzenia hormonalne, ponieważ jego tworzenie wiąże się ze wzrostem żeńskiego hormonu estrogenu. Ma to miejsce w okresie dojrzewania, w ciąży, w czasie karmienia piersią, przy menopauzie oraz podczas przyjmowania środków antykoncepcyjnych.

Równie istotnymi przyczynami pojawiania się „pomarańczowej skórki” są brak aktywności fizycznej, zwiększone gromadzenie wody, sięganie po różnego rodzaju używki, na przykład palenie papierosów oraz wpływ mody, ponieważ noszenie obcisłych i wykonanych z elastycznych tworzyw ubrań zaburza naturalne krążenie krwi, co przyczynia się w znacznym stopniu do powstania cellulitu.

Dieta na cellulit

Działanie na nasz organizm i skórę od wewnątrz, czyli poprzez właściwie dobraną i zdrową dietę ma dużo większe znaczenie i lepszy efekt niż stosowanie kremów czy mających sprawić cud zabiegów kosmetycznych.

Jeśli chcesz aby twoja skóra pozostała gładka i jędrna zacznij od jej właściwego nawilżania od środka, a wiec przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów.
Zaleca się picie minimum od 1,5 do 2 l wody niegazowanej o niskiej zawartości sodu dziennie oraz zielonych i ziołowych herbat, a także świeżych, owocowych i warzywnych soków bez dodatku cukru.

Ogranicz spożywanie kawy oraz mocnej czarnej herbaty, a także picie alkoholu i palenie papierosów (najlepiej całkowicie z nich zrezygnuj!) Używki działają na stan naczyń krwionośnych, zakłócony zostaje proces filtracji oraz obieg limfy.

Zrezygnuj również z gotowego, wysoko przetworzonego jedzenia, słonych przekąsek oraz potraw o wysokiej zawartości cukru i tłuszczu, a wiec jak najmniej słodkich gazowanych napojów, słodyczy, czipsów i podobnego śmieciowego jedzenia. Zamiast tego włącz do swojej diety mnóstwo świeżych warzyw i owoców, bo zawierają łatwo przyswajalne witaminy i mikroelementy oraz błonnik.

Potrawy najlepiej przygotowywać gotowane lub pieczone zastępując sól ziołami, co spowoduje, że będą one lekkostrawne, a użyte do ich przygotowania składniki zachowają swoje właściwości odżywcze.

Nie zapominajmy o dostarczeniu organizmowi odpowiedniej ilości błonnika (można go znaleźć w razowym pieczywie, kaszach, otrębach), produktach bogatych w witaminę B (należą do nich między innymi kiełki zbóż, drożdże, jajka, produkty z pełnego ziarna), potasu (dobrym jego źródłem są pomidory, ziemniaki lub sałata), witaminy C (na przykład pietruszka, pomidory, szpinak, owoce cytrusowe, papryka).

Pamiętajmy również aby w naszym menu znalazły się potrawy bogate w kwasy tłuszczowe omega – 3, omega – 6 i omega – 9, dobrze jest więc jeść często ryby, orzechy, a do sałatek i surówek dodawać oleje roślinne, takie jak oliwa z oliwek, olej lniany, słonecznikowy, rzepakowy czy z pestek dyni.

Aby skutecznie walczyć z cellulitem spożywaj często małe posiłki o stałych porach oraz zwiększ swoja aktywność fizyczną, a to połączenie na pewno przyniesie doskonałe rezultaty w postaci gładszej i zdrowszej skóry.

Cellulit (medyczna nazwa to lipodystrofia), potocznie zwany „pomarańczową skórką” jest to nieprawidłowe rozmieszczenie tkanki tłuszczowej, występujące razem z obrzękowo-włóknistymi zmianami tkanki podskórnej, czego efektem jest nierówna i pofałdowana powierzchnia skóry ud, bioder, kolan, pośladków, ramion i piersi. Na skórze tych partii ciała mogą być widoczne guzki i zgrubienia, które czasami mogą powodować ból.

Znane są dwa rodzaje cellulitu:

Cellulit wodny

W ciele kobiety, zaczynając od okresu dojrzewania odkładają się zapasy wody i tłuszczu. W kolejności postępuje przesunięcie wody i tłuszczów w kierunku zewnętrznej warstwy skóry i tkanki tłuszczowej. Pod koniec cyklu organizm wydala tę ,,nadwyżkę”, bardziej lub mniej skutecznie. Jeśli rytm hormonalny zostaje zaburzony, prowadzi to do powstania cellulitu.

Cellulit lipidowy

Występuje w głęboko ułożonych warstwach skóry i w tkance łącznej, gdzie znajdują się komórki tłuszczowe i kwasy tłuszczowe dostarczane drogą krwi. W warunkach prawidłowych dochodzi do ich rozpadu na związki. W sytuacji odwrotnej komórki pęcznieją i zaczynają tworzyć się guzki określane potocznie jako,, skórka pomarańczowa”.

Jest wiele przyczyn powstawania cellulitu. Najważniejszą z nich są zaburzenia hormonalne, ponieważ jego tworzenie wiąże się ze wzrostem żeńskiego hormonu estrogenu. Ma to miejsce w okresie dojrzewania, w ciąży, w czasie karmienia piersią, przy menopauzie oraz podczas przyjmowania środków antykoncepcyjnych.

Równie istotnymi przyczynami pojawiania się „pomarańczowej skórki” są brak aktywności fizycznej, zwiększone gromadzenie wody, sięganie po różnego rodzaju używki, na przykład palenie papierosów oraz wpływ mody, ponieważ noszenie obcisłych i wykonanych z elastycznych tworzyw ubrań zaburza naturalne krążenie krwi, co przyczynia się w znacznym stopniu do powstania cellulitu.

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na tworzenie się cellulitu jest niewłaściwa dieta.

Działanie na nasz organizm i skórę od wewnątrz, czyli poprzez właściwie dobraną i zdrową dietę ma dużo większe znaczenie i lepszy efekt niż stosowanie kremów czy mających sprawić cud zabiegów kosmetycznych.

Jeśli chcesz aby twoja skóra pozostała gładka i jędrna zacznij od jej właściwego nawilżania od środka, a wiec przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów.

Zaleca się picie minimum od 1,5 do 2 l wody niegazowanej o niskiej zawartości sodu dziennie oraz zielonych i ziołowych herbat, a także świeżych, owocowych i warzywnych soków bez dodatku cukru.

Ogranicz spożywanie kawy oraz mocnej czarnej herbaty, a także picie alkoholu i palenie papierosów (najlepiej całkowicie z nich zrezygnuj!) Używki działają na stan naczyń krwionośnych, zakłócony zostaje proces filtracji oraz obieg limfy.

Zrezygnuj również z gotowego, wysokoprzetworzonego jedzenia, słonych przekąsek

oraz potraw o wysokiej zawartości cukru i tłuszczu, a wiec jak najmniej słodkich gazowanych napojów, słodyczy, czipsów i podobnego śmieciowego jedzenia. Zamiast tego włącz do swojej diety mnóstwo świeżych warzyw i owoców, bo zawierają łatwo przyswajalne witaminy i mikroelementy oraz błonnik.

Potrawy najlepiej przygotowywać gotowane lub pieczone zastępując sól ziołami, co spowoduje, że będą one lekkostrawne, a użyte do ich przygotowania składniki zachowają swoje właściwości odżywcze.

Nie zapominajmy o dostarczeniu organizmowi odpowiedniej ilości błonnika (można go znaleźć w razowym pieczywie, kaszach, otrębach), produktach bogatych w witaminę B (należą do nich między innymi kiełki zbóż, drożdże, jajka, produkty z pełnego ziarna), potasu (dobrym jego źródłem są pomidory, ziemniaki lub sałata), witaminy C (na przykład pietruszka, pomidory, szpinak, owoce cytrusowe, papryka).

Pamiętajmy również aby w naszym menu znalazły się potrawy bogate w kwasy tłuszczowe omega – 3, omega – 6 i omega – 9, dobrze jest więc jeść często ryby, orzechy, a do sałatek i surówek dodawać oleje roślinne, takie jak oliwa z oliwek, olej lniany, słonecznikowy, rzepakowy czy z pestek dyni.

Aby skutecznie walczyć z cellulitem spożywaj często małe posiłki o stałych porach oraz zwiększ swoja aktywność fizyczną, a to połączenie na pewno przyniesie doskonałe rezultaty w postaci gładszej i zdrowszej skóry.


Aleksandra Gajewska

Autor: Aleksandra Gajewska

Dietetyk, ekspert ds. żywienia, założycielka Kliniki Zdrowego Żywienia Helse. Absolwentka wydziału Nauk o Żywności Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Uczestnik wielu seminariów, konferencji związanych z tematyką zdrowego żywienia. Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. Zaraz po studiach rozpoczęła pracę w zawodzie dietetyka w znanej na całym świecie sieci poradni żywieniowych. Doświadczenie zdobyte podczas pracy z pacjentami pozwoliło jej na otwarcie własnego gabinetu dietetycznego.

logo-helse Klinika Zdrowego Żywienia Helse
+48 507 085 565
dietetyk@helse.pl
www.helse.pl

TAGI: , , ,

Dodaj komentarz