Czosnek i cebula zwiększają przyswajalność żelaza

Czosnek i cebula zwiększają przyswajalność żelaza i cynku

Czosnek i cebula zwiększają przyswajalność żelaza

Zdaniem naukowców z Central Food Technological Research Institute w Mysore (Indie) czosnek i cebula, dzięki bogactwu siarki, zwiększają bio-dostępność żelaza i cynku z produktów zbożowych.

Wyniki prac badawczych, które opublikował magazyn Journal of Agricultural and Food Chemistry, wskazują, że spożywanie czosnku lub cebuli razem z produktami zbożowymi zwiększa przyswajalność żelaza o 70%, a cynku o aż 160%.

To dobra wiadomość dla osób cierpiących na niedobór żelaza i cynku, szczególnie wegetarian. Szacuje się, że niedobór żelaza dotyka 1/3 globalnej populacji, a niedobór cynku 30% populacji. Oba pierwiastki nie są najlepiej przyswajalne z produktów pochodzenia roślinnego. Dodatek cebuli lub czosnku może znacząco poprawić ich biodostępność z produktów zbożowych.

Cebula podobnie jak czosnek pochodzi z rodziny liliowatych. Swą wysoką wartość odżywczą i dietetyczna cebula zawdzięcza substancjom czynnym takim jak olejki eteryczne, pektyny, witaminy, sulfin etylu (odpowiedzialny za łzawienie oczu podczas krojenia cebuli) i flawonoidy takie jak np. kwercytyna. Cebula »

Patrycja Bydlińska


Autor: Patrycja Bydlińska

Twórczyni lifestylowego i kulinarnego bloga Dailytips.pl. Autorka ponad 1000 artykułów na temat diety, urody i zdrowego stylu użycia. Wielbicielka zwierząt. Współtwórczyni e-magazynu Kakadu. Właścicielka sklepu Talia24.pl z naturalnymi kosmetykami z najdalszych zakątków świata.

TAGI: ,

1 comment

  1. Posted by Maria, at Odpowiedz

    A naleśniki ze szpinakiem to smaczny sposób by uzupełnić żelazo, magnez, potas i witaminy w organizmie: http://www.jestemfit.pl/artykuly/dieta/nale%C5%9Bniki-ze-szpinakiem-zdrowe-i-dietetyczne Przy tym szpinak sprzyja w odchudzaniu. Oczywiście zależy od tego ile zjemy tych naleśników, z jakiej będą mąki i na czym smażone, ale takie rzeczy w brew pozorom na diecie nie są całkowicie zabronione 🙂

Dodaj komentarz