Brukselka

Brukselka (in. Kapusta brukselska)

Brukselka

Brukselka (in. Kapusta brukselska) jest rośliną dwuletnią należącą do rodziny kapustowatych.  Pochodzi z Belgii gdzie jest uprawiana od stuleci. Od stolicy tego kraju pochodzi też nazwa tej małej kapusty. Najprawdopodobniej powstała ze skrzyżowania kapusty głowiastej i jarmużu. Jest warzywem o dużej wartości odżywczej dzięki bogactwu witamin, soli mineralnych i błonnika. Zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, karoten, witaminę E, K, H, B1, B2, B3, B5, B6, C. Brukselka ma sporo kwasu foliowego, dlatego polecana jest zwłaszcza kobietom w ciąży i planującym dziecko. Jest również bogatym źródłem beta karotenu i witaminy B1, która wpływa korzystnie na zdrowie układu nerwowego. Jest najbogatszym w białko warzywem kapustnym. Dzięki licznym walorom żywieniowym i jednocześnie niskiej kaloryczności, brukselka powinna stanowić stały składnik menu. Jeśli smak i zapach brukselki wydaje się nam zbyt wyrazisty możemy spróbować dodać szczyptę cynamonu do wrzątku podczas gotowania warzywa. Cynamon zniweluje jego smak i zapach. Brukselka stanowi doskonały dodatek do zup. Dobrze komponuje się z ostrym serem i grzybami.

Brukselka w menu dziecka

Dzieci mogą spożywać brukselkę od 7 miesiąca życia. Nie powinno się podawać brukselki dzieciom cierpiącym na zaburzenia jelitowe, gdyż brukselka działa wzdymająco i może nasilać objawy kolki jelitowej.

Uwaga:
Brukselka zawiera sporo goitrogenów – substancji utrudniających przyswajanie jodu z posiłków. Niedobór jodu może powodować kłopoty z tarczycą, pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci, a nawet problemy z miesiączkowaniem.

Goitrogeny ulatniają się podczas wysokiej temperatury, dlatego w celu pozbycia się tych substancji antyodżywczych z brukselek należy podawać je po ugotowaniu. Brukselki należy gotować przez pierwsze 4 minuty bez przykrywki, by ulotnić goitrogeny.

Nie powinno się podawać tych warzyw jednocześnie z produktami bogatymi w jod, czyli rybami i owocami morza.

Wartości odżywcze (w 100g produktu):

  • Kaloryczność: 37 kcal
  • Tłuszcze: 0.50 g
  • Sód: 10.00 mg
  • Błonnik: 5.40 g
  • Węglowodany: 8.70 g
  • Białko: 4.70 g

Autor: Patrycja Bydlińska

Twórczyni lifestylowego i kulinarnego bloga Dailytips.pl. Autorka ponad 1000 artykułów na temat diety, urody i zdrowego stylu użycia. Wielbicielka zwierząt. Współtwórczyni e-magazynu Kakadu. Właścicielka sklepu Talia24.pl z naturalnymi kosmetykami z najdalszych zakątków świata.

TAGI:

Dodaj komentarz